5 Tips för att bli en kommunikativ ledare! 🌾

För att bli en kommunikativ ledare behöver du först och frÀmst lÀra dig skillnaden pÄ information och kommunikation. Information handlar om att enkelriktat berÀtta nÄgot, medan kommunikation mer handlar om att bjuda in till interaktion.

TĂ€nk pĂ„ uttrycket “It takes two to tango” och inse att samma sak gĂ€ller vid kommunikation. För att skapa dialog behövs tvĂ„ personer, men för en monolog krĂ€vs det bara en person.

Kommunikativa chefer förstÄr och satsar pÄ att involvera medarbetare. DÀr fokus Àr att bÄde förmedla det som ledningen beslutar om, men ocksÄ vara transparenta och tillsammans diskutera lösningar pÄ arbetet som ska utföras i linje med fattade beslut.

Om du vill vara en kommunikativ ledare behöver du dÀrför:

📌 TrĂ€na pĂ„ att vara en god lyssnare (hör vad medarbetaren sĂ€ger och lyssna pĂ„ innehĂ„llet)

📌 StĂ€lla mĂ„nga frĂ„gor (och verkligen lyssna pĂ„ svaren)

📌 Intressera dig för dialog (och skippa monologer)

📌 TĂ€nka pĂ„ ditt kroppssprĂ„k (dina rörelser och din kroppshĂ„llning sĂ€ger mer Ă€n dina ord)

📌 Vara tyst nĂ€r din medarbetare pratar (skippa invĂ€ndningar och tillĂ€gg)

Hur ser du pÄ kommunikation som ditt redskap som chef?

#ledarskap #vÀrderingar #organisationskultur