SÄ blir du en bÀttre kommunikativ ledare!
För att bli en kommunikativ ledare behöver du först och frÀmst lÀra dig skillnaden pÄ information och kommunikation. Information handlar om att enkelriktat berÀtta nÄgot, medan kommunikation mer handlar om att bjuda in till interaktion.
I interaktionen vill du som chef skapa dialog och dÄ krÀvs det tvÄ personer, medan det för monolog bara behövs en person. DÀr har du enkelt skillnaden mellan kommunikation och information.
Som kommunikativ chef förstÄr och satsar du pÄ att involvera dina medarbetare. DÀr fokus Àr att bÄde förmedla det som ledningen beslutar om, men ocksÄ vara transparent och tillsammans med dina medarbetare diskutera lösningar pÄ arbetet som ska utföras i linje med fattade beslut.
Detta behöver du göra för att bli en kommunikativ ledare:
TrÀna pÄ att vara en god lyssnare (hör vad medarbetaren sÀger och lyssna pÄ innehÄllet)
StÀlla mÄnga frÄgor (och verkligen lyssna pÄ svaren)
Intressera dig för dialog (och skippa monologer)
TÀnka pÄ ditt kroppssprÄk (dina rörelser och din kroppshÄllning sÀger mer Àn dina ord)
Vara tyst nÀr din medarbetare pratar (skippa invÀndningar och tillÀgg)
Hur trÀnar du pÄ att bli en kommunikativ ledare?