3 saker som fĂ„r medarbetare som slutat att tala gott om arbetsplatsen! đž
Medarbetare som slutar pÄ en arbetsplats kan vÀlja att antingen fortsÀtta vara goda ambassadörer eller skada varumÀrket för lÄng tid framöver.
Detta val ligger utanför ditt beslut som chef, men du kan faktiskt pÄverka vad som sker efter att medarbetaren slutat utifrÄn ditt agerande bÄde under tiden som medarbetaren Àr anstÀlld och hur du vÀljer att agera nÀr denne slutar.
HÀr kommer 3 enkla tips som kan göra skillnad:
1ïžâŁ Om medarbetare som Ă€r drivna uttrycker önskan om att göra nĂ„got annat â vĂ€lkomna det! (samtidigt som du önskar vĂ€lkommen tillbaka sĂ„ smĂ„ningom)
2ïžâŁ Skapa tillit sĂ„ att dina medarbetare vĂ„gar berĂ€tta om de Ă€r intresserade av nĂ„got annat (du kan inte förhindra rörlighet pĂ„ arbetsmarknaden â men undvika överraskning nĂ€r nĂ„gon slutar)
3ïžâŁ Se till att alltid göra ett bra avslut nĂ€r medarbetare slutar (ha ett avslutande samtal som fĂ„r medarbetaren att kĂ€nna fortsatt tillit för dig som chef och för arbetsplatsen)
Det gÀller att se medarbetares byte av arbetsplats som nÄgot positivt och utvecklande. Helt enkelt en vidareutveckling som gör medarbetaren Ànnu bÀttre nÀr eller om denne kommer tillbaka.
Har du fler tips att dela?
#ledarskap #vÀrderingar #beteende